Mengejar Cinta & Cita-cita



Coretan 1

‘Mengejar Cinta dan Cita-cita’.Ya! Dia sering muncul di hati dan fikiranku.Aku harus tetap teguh.Hatiku tetap teguh.Hatiku mengadu…Ya Allah,Anugerahkanlah kami kekuatan hati.Saudaraku,hatiku berteriak lagi dalam kesedihan…’aku inginkan kebahagiaan!’.Lantaran itu,Rabbku mengajarku…’Bahagia itu pada keimanan yang benar kepada Allah’.Hatiku kembali tenang dengan sentuhan tarbiyah dari-Nya.Aku merasai kemanisan dan kepuasannya.

Ya Allah,jadikan hidupku sentiasa mengejar Cinta-Mu dan sentiasa merindui saat Cita-citaku menjadi benar,bertemu-Mu dalam syahid fi sabilillah.

Ulasan Dari Coretan 1:

Siapakah ‘Dia’ dalam coretan di atas?
‘Dia’ adalah Cinta iaitu,mencintai Allah dan Cita-cita,iaitu mati dalalm syahid fi sabilillah.
Saudaraku,memelihara hati untuk sentiasa mencintai Allah terasa amat sukar.Mengapa?Kerana jiwa kita ini amat mudah tersasar…lebih mencintai dunia(makhluk,harta,pangkat,gelaran dll).Sebab itu,iman kita sering meritih lemah dan bimbang.Namun,bisikan imanlah yang mendorong kita untuk memohon kekuatan dari-Nya untuk kekalkan hati yang hidup.Saudaraku,cinta Allah tidak akan hadir ke dalam hati kita yang masih ada sedikit cinta kepada dunia.

Begitu juga dengan cita-cita tertinggi kita…Syahid.Adakah kita telah mempersiapkan diri kita untuk bertemu-Nya?Adakah kita terpilih untuk mendapat husnul khotimah?

Saudaraku,hakikatnya kita sedang mengejar cinta dan cita-cita.Jika iman yang menguasai hati dan akal kita,insyaallah,seluruh kehidupan kita akan sentiasa menyedari diri kita sebagai hamba-Nya.Tetapi,jika nafsu yang menguasai,jadilah kita manusia yang selalu lalai dalam kehidupan daripada mengingati Allah.Semoga Allah mengurniakan kita kekuatan iman dalam kehidupan ini.Marilah kita saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran.Saling mendokan.

SUMBER: AL AKH MOHD ZULHILMI BIN AHMAD RODZI
(PENGURUS LATIHAN DAN FASILITATOR)

0 ulasan:

Warga Kerja Generasi Mumtaz Training Center

TERBARU DARI GMTC

get this widget here

BORANG KEAHLIAN RASMI MUMTAZ FACILITATOR CLUB(MFC)

NAME:
AGE:
IC NUMBER:
SEX:
RACE:
STATUS:
HOBBIES:
DATE OF BIRTH:
PLACE OF BIRTH:
POSTAL ADDRESS:
MOBILE NUMBER:
EMAIL ADDRESS:
EDUCATION/INSTITUTION:
COURSES:
EXPERIENCE TO BE A FACILITATOR?
SKILLS IN PROGRAMMES: MODUL & ACTIVITIES
SPORT & GAMES
FACILITATOR
CATERING
DISCIPLINE
IBADAH
OTHERS
DECLARATION: I declare that all the above information is true.I also promised to commit the best to Generasi Mumtaz Training Center.

Create a web form here